• To friet of niet?

    Rubriek: Informatief , Waan van de Dag , Werelds , Eten

    Wat hebben agria, asterix, challenger, innovator, felsina, première, victoria en ulema gemeen? Op naar de snackbar!

    Goed geraden! Het zijn aardappelsoorten die net als het bintje in een frietje omgetoverd kunnen worden.

    In Noord-Nederland noemen we de dik gesneden aardappelen ‘patat’ en in Frankrijk gaan ze voor de dunner gesneden en knapperige ‘pommes frites’. Ook in de Verenigde Staten vind je de welbekende ‘french fries’ overal en heeft de gefrituurde hap zelfs een eigen dag op 13 juli: National French Fry Day.

    Vet, vetter, vetst

    Voor frietkotten in de toch al obese USA natuurlijk een reden om met de prijs voor een zak friet te stunten: twee voor de prijs van één, vijftig procent korting of gratis frietje bij een burger… Maarrrrr… Hoe ongezond is dat frietje nu eigenlijk en maakt het uit of je een dik gesneden portie Vlaamse fritten eet of een dun gesneden hamburgerrestaurant-variant? 

    Plusjes

    + Er is wel degelijk verschil tussen een dun gesneden of een dik gesneden frietje. Pak er maar eens een twee zakken van je favoriete frietmerk bij en dan valt meteen op dat de dik gesneden frieten per 100 gram minder vetstoffen bevatten dan de dunnetjes. Meer jasje, minder aardappel. Oftewel: hoe dikker de friet, hoe minder scahdelijk ‘ie is. Laten we dat dan maar een pluspunt noemen… ;)

    + Verder is er nog transvet. Natuurlijke transvetten komen voor in melkvet, kaas, roomboter, rund- en lamsvlees. Door transvet wordt het LDL cholesterol verhoogd en stijgt de kans op coronaire hartziekten. Maar in Nederlandse snackbars gebruikt men anno 2016 steeds meer onverzadigde vetten zoals vloeibaar, plantaardig frituurvet. Pluspunt!

    Minnetjes

    - Wannéér je een frietje eet, is óók heel belangrijk! Aardappelen bestaan voornamelijk uit zetmeel, en zetmeel wordt door je lichaam heel snel omgezet in suikers. Koolhydraten worden, als ze niet meteen gebruikt worden door bijvoorbeeld te sporten, opgeslagen als vet. Minpunt!

    - En je hebt het je moeder vast vaak genoeg horen zeggen, “Ergens teveel van eten is nooit goed voor je” en daarin heeft ze volkomen gelijk. Je wordt namelijk dikker als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Hoe vaker je friet eet, hoe meer vet je binnen krijgt, verzadigde (dierlijke) vetten zijn vooral de boosdoener en veroorzaker van hart- en vaatziekten. Dikke min!

    - Nu heb je voordat je ’s avonds gaat sporten dat heerlijke, in verantwoorde biologische olijfolie gebakken frietje op je bord liggen naast een flinke berg salade en een tofuburger. Klinkt best gezond toch? Mayonaise erop en eten maar zou je zeggen. Fout! Die mayonaise is supervet, eet hier dus minder van, of beter nog: ketchup. Maar onthou dat zowat iedere saus per definitie vet is. Dus: minpunt.

    To friet of niet?

    Een frietje is niet bepaald gezond, maar zeker lekker! En daar mogen we best af en toe van genieten :) Hoe je nog enigszins verantwoord patat eet? Ga voor een heerlijke dikke friet, gebakken in plantaardig frituurvet, en zónder saus. En na het lezen van dit artikel heb je daar vást trek in gekregen. Smakelijk! 

     

Gerelateerd

Google afluisterheader

Afluisterpraktijken ontmaskerd

Hoeveel krijgt Google mee van wat jij in gesprekken zegt?

trump inauguratie header

De inauguratie van Trump

Trump wordt vandaag officieel president van de Verenigde Staten. Reden voor ons om wat fragmenten naar boven te halen!

perenroomtaart

Recept | Peren-roomtaart met karamel

Een heerlijke romige taart, die de lente stiekem al een beetje in je hoofd brengt!